
Sara Santesson
Universitetsadjunkt

Imitatio som pedagogisk princip
Författare
Redaktör
- Alexander Maurits
- Katarina Mårtensson
Summary, in Swedish
Imitatio är en didaktisk metod som användes i retorikskolorna under antiken, och som vi nu blåser liv i. Imitatio som undervisningsmetod har kritiserats och sagts leda till passiv efterapning. Vi vill visa hur efterbildningsprocessen tvärt om kan stimulera studenternas analytiska förmåga, sporra dem att ta ansvar för sitt eget lärande och utveckla sin egen stil. Vi har i vår undervisning inspirerats bl.a. av de metoder för studentdriven imitatio som utvecklats vid Köpenhamns universitet. Det är en mycket handfast metod som kan användas för att reflektera över hur vi konkret kan använda vårt läsande för vårt eget skrivande.
Avdelning/ar
- Institutionen för kommunikation och medier
Publiceringsår
2016
Språk
Svenska
Sidor
13-23
Publikation/Tidskrift/Serie
Högskolepedagogik i humanistisk och teologisk utbildning : Proceedings från Humanistiska och Teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2014
Länkar
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Förlag
Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet
Ämne
- Media and Communications
- Educational Sciences
Nyckelord
- retorik
- pedagogik
- didaktik
- högskolepedagogik
- skrivträning
- imitatio
- skrivande
Conference name
Pedagogisk inspirationskonferens för HT-fakulteternas lärare 2014
Conference date
2014-09-19 - 2014-09-19
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-88473-16-5
- ISBN: 978-91-88473-15-8