Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Journaliststudenter får jobben de vill ha

Fyra av fem får jobb efter programmet

Fyra av fem studenter vid journalistutbildningen på Lunds universitet får jobb inom journalistik, kommunikation eller ett närliggande yrke. Merparten är dessutom tillsvidareanställda redan några år efter utbildningen, visar en alumnundersökning som gjordes under 2019.

Alumnundersökning

Reporter, journalist och webbredaktör är de vanligaste yrkestitlarna bland journalistutbildningens före detta studenter, enligt alumnundersökningen som tagits fram av Institutionen för kommunikation och medier, KOM. En stor andel jobbar med lokaljournalistik vid en dagstidning eller inom public-servicebolagen Sveriges Television och Sveriges Radio. Flera av de före detta studenterna väljer också yrken som producent, digital redaktör, content manager och copywriter inom andra företag och organisationer.

 – Undersökningen stämmer överens med den bild vi har utifrån kontakten med tidigare studenter. Vi ser också ett stort intresse för deras kunskaper och journalistiska verktyg från annat håll som exempelvis kommunikationsbranschen, säger Andreas Mattsson, programansvarig vid Journalistutbildningen på Lunds universitet.

Flera av de tidigare studenterna lyfter fram utbildningens fokus på praktiska övningar som en styrka och som något de har haft användning för i deras yrkesverksamhet. Konkreta färdigheter inom textproduktion, intervjuteknik, filmande och redigering är några exempel men även mer övergripande färdigheter som en fördjupad förståelse kring målgruppsanpassning och “att hitta vinkeln”. “Jag är anställd för att jag var journalist från början. Jag har nytta av det varje dag när jag skriver, att kunna svara på ”vad är grejen” och att försöka hitta det intressanta i kundernas verksamhet”, säger exempelvis en alumn som nu arbetar som content manager.

Att Journalistutbildningen vid Lunds universitet är en påbyggnadsutbildning lyfts även det fram som en styrka. Tanken är att studenterna ska kunna använda sina tydliga ämneskunskaper i sitt arbete som journalist. En student nämner exempelvis vikten av tidigare matematikkunskaper för att kunna nischa sig inom databasjournalistik. En annan säger “annars skulle jag till exempel inte ha fått praktikplatsen på Vetenskapsradion och via den fick jag ju sedan en forskningskommunikationstjänst. Den ovanliga kombinationen har gjort att jag fått komma på intervjuer”.

– Som journalist sär det viktigt att både känna sig trygg med att kunna jobba med flera olika plattformar och verktyg, men samtidigt finns också en efterfrågan på specialkunskaper. Det ser vi som en av våra stora styrkor att kunna skicka med studenterna, säger Andreas Mattsson.

Läs mer: