Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Journalistutbildning – en spetskompetens på arbetsmarknaden

Efter några tuffa år råder det idag viss brist på journalister med digital kompetens inom tidnings- och magasinsvärlden. Samtidigt är personer med journalistutbildning eftertraktade inom andra yrken.

Den digitala omställningen inom mediebranschen har påverkat journalistiken på många sätt. Bland annat har flera mediehus och dagstidningar genomgått en strukturomvandling där flera medarbetare antingen slutat eller genomgått en fortbildning i till exempel digital kompetens och redigering. Även Sveriges Television och Sveriges Radio har ökat den digitala produktionen vilket lett till en ökad efterfrågan på digital kompetens.

– Vi följer inte bara utvecklingen på Journalistutbildningen, utan vi ser till att ligga i framkant genom att utveckla kurser och utbildningsutbudet inom det som branschen i framtiden kommer att behöva, säger Ola Isaksson, universitetsadjunkt, som undervisar på flera av programmets delkurser.

Digital kompetens innebär till exempel att en medarbetare ska kunna redigera artiklar för webben, sätta sina egna rubriker och kunna skriva om texter så att de passar en viss målgrupp på nätet. Det kan också innebära att samma person också ska kunna genomföra enklare videoredigeringsuppdrag samt filma och intervjua personer utan att ha tid för research. Inte minst märks detta i trenden att fler redaktioner sänder direkt eller liverapporterar vid stora nyhetshändelser. Inom tv och radio förväntas en reporter att också kunna redigera sina inslag och agera fotograf. 

– Samtliga dessa moment kommer du att som student få utveckla dig i under kandidatprogrammet i journalistik, säger Ola Isaksson.

För att hantera den digitala övergången, där färre läser tryckta tidningar och fler läser digitalt, satsar tidningsredaktionerna i stor utsträckning på att utveckla material som skapar trogna digitala läsare. Med andra ord kommer det framöver att finnas minst lika stor efterfrågan på fördjupande journalistik som förklarar hur och varför någonting har hänt, kultur- och åsiktsjournalistik som skapar perspektiv och ifrågasätter samt journalistik som informerar om vad som har hänt när det precis har inträffat.
 
De senaste åren har både Journalistutbildningen vid Lunds universitet samt Arbetsförmedlingen Kultur media noterat att arbetsgivare haft svårare att rekrytera sommarvikarier, vilket ökat möjligheterna för våra journaliststudenter att under och efter utbildningen få en gynnsam start på sina karriärer inom journalistik och media.

Dessutom är medarbetare med journalistutbildning och journalistisk erfarenhet eftertraktade som projektledare, kommunikatörer och analytiker inom såväl myndigheter och företag som intresseorganisationer som vill nå ut med sina budskap. Med andra ord finns det många skäl till att studera en journalistutbildning. 

Läs mer: