Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Tobias L

Tobias Linné

Universitetslektor

Tobias L

Normkritisk pedagogik : samtal om normer och förändringsmöjligheter i högre utbildning

Författare

  • Camilla Lekebjer
  • Valfrid Arvidsson
  • Ämma Hildebrand
  • Anna Lindqvist
  • Tobias Linné
  • Mikael Novén
  • Jenny Pobiega

Summary, in Swedish

I det följande målar vi upp några utgångspunkter för ett rundabordssamtal om normkritisk pedagogik och metoder för förändring inom högre utbildning. Med hjälp av begrepp som normbärare, privilegier, klonade kulturer och intersektionalitet vill vi lägga grunden för en förståelse av hur föreställningar om ”normala” och ”avvikare” skapas och hur dessa föreställningar gynnar och missgynnar olika grupper. Normkritisk pedagogik låter oss se

oss själva och våra egna möjligheter att göra undervisningen och studiemiljön öppen och välkomnande för fler. Varje avsnitt i texten avslutas med ett par frågor som uppmanar till reflektion. Frågorna bär vi med oss till rundabordssamtalet.

Avdelning/ar

  • Institutionen för datavetenskap
  • Utbildningsvetenskap
  • Institutionen för psykologi
  • Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Allmän språkvetenskap
  • Universitetsförvaltningen

Publiceringsår

2015

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Ämne

  • Social Sciences Interdisciplinary
  • Educational Sciences
  • Gender Studies

Conference name

Lunds universitets utvecklingskonferens, 2015

Conference date

2015-11-26 - 2015-11-26

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published