Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Michael Rübsamen

Michael Rübsamen

Studievägledare

Michael Rübsamen

Om Kändisjournalistik

On Celebrity Journalism

Författare

  • Michael Rübsamen

Summary, in Swedish

Avhandlingen närmar sig frågan om hur journalistiska praktiker underlättar konstruktionen av kändisstatus. Teoretiskt uppfattas kändisskap som en särskilt flytande form av social status baserat på medierad uppmärksamhet och engagemang. Journalistik studeras som en invitation att dela upplevelser, organiserade utifrån narrativa strukturer. De empiriska fallen som studeras i avhandlingen är två mångsidiga svenska kändisar: sångaren, dansaren, skådespelaren och programledaren Måns Zelmerlöw och målaren, designern, författaren, skådespelaren, sångerskan och glamourmodellen Carolina Gynning. Studien gör nedslag i deras karriärer, utifrån hur de representerar två arketyper av kändisar.

Avhandlingen undersöker hur journalister bygger inbjudande berättelser för publiken och underlättar parasociala relationer i processen. Studien finner att kändisjournalistikens utmärkande drag kommer ur genrens funktion att både rapportera om och konstruera kändisar. Genren definierar sin egen verklighet genom att använda en distinkt melodramatisk stil, blanda starka känslor och en strikt journalistisk reportagestil, låna stilelement från både hårda och mjuka nyheter när den tenderar att fokusera berättelser på hur kändisar närmar sig och övervinner hinder. Studien visar vidare hur journalister använder den melodramatiska genrens konventioner för att göra mediehändelser till engagerande samlingspunkter genom att skildra dem genom kändisens ögon. Vidare undersöker studien hur varje journalistisk text fungerar som en förmedlad mikrointeraktion mellan kändisar och publik och hur de olika texterna länkar ihop varandra till ett pågående meta-narrativ som låser in kändisen och publiken i en parasocial relation. Slutligen, visar avhandlingen hur mediala arenor påverkar kändisars karriärer genom att erbjuda olika möjligheter till framträdanden och journalistiska framställningar. Avslutningsvis hävdar avhandlingen att celebrifiering är en biprodukt av journalistiska metoder där kändisar hanterar sina känslor för att underlätta engagemang för individer och de sammanhang de uppträder i. Genom att framställa dem som extraordinära aktörer med en önskan att åstadkomma och övervinna hinder för att uppfylla en dramatisk konflikt, skapar journalister tilltalande och engagerande narrativ som bjuder in publiken att engagera sig och delta i kändisars medierade vardag.

Avdelning/ar

  • Medie- och kommunikationsvetenskap
  • Institutionen för kommunikation och medier
  • Administration
  • DigitalHistory @ Lund

Publiceringsår

2022-06-03

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Lund Studies in Media and Communication

Issue

27

Dokumenttyp

Doktorsavhandling

Förlag

Lund University

Ämne

  • Media and Communications

Nyckelord

  • celebrity culture
  • Media Analysis
  • kändiskultur
  • journalistik
  • press
  • media and communication studies
  • genre analysis
  • glamour
  • Celebrity studies
  • journalism
  • media and communication studies
  • glamour
  • press
  • genre analysis
  • social status

Status

Published

Projekt

  • On Celebrity Journalism

Forskningsgrupp

  • DigitalHistory @ Lund

Handledare

  • Gunilla Jarlbro
  • Tobias Olsson

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1104-4330
  • ISSN: 1104-4330
  • ISBN: 978-91-8039-286-0
  • ISBN: 978-91-8039-285-3

Försvarsdatum

23 september 2022

Försvarstid

10:00

Försvarsplats

Hörsalen, SOL, Helgonabacken 12, Lund

Opponent

  • Anne Jerslev (Professor)