Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Mia-Marie Hammarlin

Mia-Marie Hammarlin

Universitetslektor

Mia-Marie Hammarlin

New pedagogical tools for vaccine education : preparing future healthcare workers for the next pandemic

Författare

  • Sylvain Gautier
  • Mia-Marie Hammarlin
  • Edit Paulik
  • Ilaria Montagni
  • Judith E Mueller
  • Sophie Vaux
  • Domitille Luyt
  • Bernice L Hausman
  • Arnold Bosman
  • Aurélien Dinh
  • Loïc Josseran
  • Louise Bennet
  • Elisabeth Delarocque-Astagneau

Summary, in English

Vaccine hesitancy (VH) is an issue for healthcare students, influenced by safety concerns and misinformation. The need for better communication training and understanding sociocultural factors in VH was highlighted in a European University Alliance seminar. Practical exercises like simulation role-playing, interprofessional collaboration, and digital literacy may improve vaccine education.

Avdelning/ar

  • LU profilområde: Proaktivt åldrande
  • Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora (BRCMH)
  • Institutionen för kommunikation och medier
  • Medie- och kommunikationsvetenskap
  • EpiHealth: Epidemiology for Health
  • EXODIAB: Excellence of Diabetes Research in Sweden
  • Allmänmedicin och samhällsmedicin

Publiceringsår

2024-11-14

Språk

Engelska

Publikation/Tidskrift/Serie

BMC Medical Education

Volym

24

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

BioMed Central (BMC)

Ämne

  • Health Care Service and Management, Health Policy and Services and Health Economy

Nyckelord

  • Humans
  • Health Personnel/education
  • Vaccination Hesitancy
  • Pandemics/prevention & control
  • COVID-19/prevention & control
  • Communication
  • Health Education/methods

Aktiv

Published

Forskningsgrupp

  • Family Medicine and Community Medicine

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1472-6920