Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Josefin Wennang

Reportagereporter

Josefin Wennang studerade Journalistutbildningen och tog ut sin examen 2016. Under utbildningen skrev hon både reportage och sitt examensarbete i Indien som en del av Journalistutbildningens Linnaeus-Palme-program med University of Kerala. Numera arbetar hon som reportagereporter på Mitt i Stockholm.

Josefin Wennang

Berätta om ditt nuvarande jobb?
– Som reportagereporter på Mitt i Stockholm jobbar jag med en blandning av granskningar, gräv och berättande journalistik. Tillsammans med fotografer planerar jag längre projekt där vi skildrar aktuella frågor och samhällsproblem eller lättsammare reportage med fokus på livstil.

Vilka andra jobb och uppdrag har du haft sedan du gick ut Journalistutbildningen?
– Mellan utbildningen och praktikkursen vikarierade jag som lokalreporter på Kristianstadbladet och Helsingborgs dagblad. Direkt efter praktiken på KIT hamnade jag på Mitt i Stockholm, först som lokalreporter.

På vilka sätt har du haft nytta av kunskaperna från utbildningen?
– Genom utbildningen fick jag en grundläggande förståelse för det journalistiska arbetet och tankesättet. Det var helt nödvändigt för att jag skulle klara av mina första jobb som reporter men också för att frilansa under min studietid. Utbildningen gav mig även en djupare förståelse i pressetiken som jag har nytta av dagligen så väl som möjligheter att utveckla mitt skrivande och berättande.

Vilken är din nästa utmaning i yrkeslivet?
– Nu vill jag fortsätta att utveckla det digitala berättandet på Mitt i, här näst genom att jobba med vårt podd-format men även video för webben. I framtiden är jag sugen på att jobba mer med ljud och rörlig bild.