Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Default user image.

Frida Nilsson

Utredare

Default user image.

Självklart och oklart : Mänskliga rättigheter som kunskapsinnehåll i gymnasieskolan

Författare

  • Frida L Nilsson

Summary, in Swedish

I läroplanen från 2011 introducerades mänskliga rättigheter som undervisningsinnehåll i den svenska gymnasieskolan. De övergripande målen och riktlinjerna i gymnasieskolans läroplan slår fast att elever ska utveckla ”kunskaper om de mänskliga rättigheterna”. Men vad talar man egentligen om när man talar om mänskliga rättigheter i den svenska gymnasieskolan?
Genom att undersöka vad jag benämner det associativa rättighetsspråket i läroplaner, läroböcker samt lärares och elevers tal visar jag hur mänskliga rättigheter skapas som kunskapsinnehåll i svensk gymnasieskola genom en meningsskapande kulturell översättningsprocess – vernakularisering. Forskningsdesignen är empiridriven och studiens teoretiska begrepp emanerar från analysen.
Studiens resultat visar att mänskliga rättigheter används inom ramen för skolans traditionella demokratifostran. Rättighetsspråket i skolan formas av den utbildningspolitiska kontext och av de aktörer som deltar i förmedlingen av kunskap, som externa fortbildningsaktörer, läroböcker, lärare och elever. Vad som blir en rättighetsfråga i undervisningen formas av lärares och elevers personliga engagemang och tidigare (arbets)livserfarenheter, av läroböcker och auktoritativa dokument, men också av externa aktörer som verkar för utbildning om mänskliga rättigheter för skolan. Människorättsspråket i gymnasieskolan befäster och vidgar de redan befintliga uppfattningarna om mellanmänskligt ansvar som finns i värdegrunden, i skolans demokratiska uppdrag och den juridifierade förståelsen av skolans mellanmänskliga relationer. Det visar att rättighetsspråket kan innebära olika sätt att konceptualisera mänskliga rättigheter som kunskapsinnehåll. Om syftet med undervisning om mänskliga rättigheter är att skapa systematisk kunskap om just mänskliga rättigheter som omtvistat historiskt, moraliskt, juridiskt och politiskt jämlikhetsprojekt krävs att den implicita undervisningen kompletteras med explicit rättighetsterminologi och en variation i framställningen av mänskliga rättigheter.

Avdelning/ar

  • Mänskliga rättigheter

Publiceringsår

2022-06-22

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Doktorsavhandling

Förlag

Avdelningen för mänskliga rättigheter, Historiska institutionen, Lunds universitet

Ämne

  • Other Humanities not elsewhere specified

Nyckelord

  • Mänskliga rättigheter
  • gymnasieskola
  • rättighetsspråk
  • associativt rättighetsspråk
  • kunskapsinnehåll
  • människorättsspråk
  • juridifiering
  • värdegrund
  • skyldigheter
  • vernacularization
  • vernakularisering
  • Swedish upper secondary school
  • utbildning
  • utbildning om mänskliga rättigheter
  • human rights
  • human rights education
  • rights language
  • Swedish upper secondary school
  • Sweden
  • education

Status

Published

Handledare

  • Lena Halldenius
  • Andreas Tullberg

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-89415-22-5
  • ISBN: 978-91-89415-21-8

Försvarsdatum

7 oktober 2022

Försvarstid

13:15

Försvarsplats

LUX C126

Opponent

  • Ann Quennerstedt (professor)