Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Stor satsning på plattformar vid Campus Helsingborg

Campus Helsingborg
Foto: Johan Persson

Journalistutbildningen är med och utvecklar Campus Helsingborg när Lunds universitet satsar sammanlagt 35 miljoner kronor. Medarbetare från Institutionen för kommunikation och medier (KOM) är med i två samverkansinitativ som under de kommande åren kommer att utveckla verksamheter på Campus Helsingborg.

Vid en lansering den 16 april på Campus Helsingborg presenterades sju nya strategiska satsningar från 2019 till 2023. Vid två av dessa deltar medarbetare från Journalistutbildningen.

"Social Information and Hybrid Power – En strategisk plattform för politisk kommunikation” är en satsning där lärare och forskare från Institutionen för strategisk kommunikation, Institutionen för kommunikation och medier, Statsvetenskapliga institutionen och Centrum för Europaforskning kommer att samarbeta kring att utveckla kurser, forskningsprojekt och samverkan med det omgivande samhället kring politisk kommunikation i bred mening. Ett medialabb för studenter och medarbetare kommer också att inrättas på Campus Helsingborg. Satsningen omfattar fem miljoner kronor och kommer att pågå 2019-2023. En lång rad medarbetare vid Institutionen för kommunikation och medier medverkar i detta initativ, däribland flertalet av lärarna i journalistik. 

Även satsningen Strategic Communication: Behavioural Data Analysis utvecklar en ny inriktning inom undervisningen i strategisk kommunikation. Målet är också att utveckla en ettårig internationell masterutbildning inom området som framtida journaliststudenter ska kunna ta del av. 

– Detta skapar flera nya möjligheter till samarbeten och utveckling av våra olika ämnesmiljöer. Jag ser fram emot att vi tillsammans på det här sättet ska kunna bidra till utvecklingen av journalistikämnet, säger Andreas Mattsson, programansvarig för Journalistutbildningen.

Lunds universitet satsar sammanlagt 35 miljoner kronor på de sju olika strategiska satsningarna fram till 2023.